Biography

(français en bas)

Canadian Tenor David Menzies has been praised as a “powerhouse performer” (Ontario Arts Review) in repertoire ranging from the baroque to the contemporary.  Greatly appreciated for his musicality and spirit of collaboration, he has been sought after in the creation of new works and premieres with the Banff Arts Festival, Winnipeg New Music Festival, McGill Contemporary Music Ensemble, Societé musique contemporaine de Québec, Ensemble Viva Voce, Voces Boreales, and Pax Christi Chorale. Prized as a chamber musician, he has recorded for Decca, Naxos, Analekta and ATMA labels and has been heard on Radio-Canada/Canadian Broadcasting Corporation.

2022-23 season highlights include performances of Arias & Scenes from C. W. Gluck’s operas (Iphigénie en Tauride, Orphée et Euridice, Alceste) with La Compagnie baroque Mont-Royal; Mendelssohn’s Psalm 95 and Aus Tiefer Noth with CEGEPs St-Laurent & Vanier; in regular ensemble collaborations with le Studio Musique Ancienne de Montréal, La Chapelle de Québec, l’Orchestre symphonique de Montréal Chamber Choir; and in concerts with Trio Ponté (tenor, theorbo and viola da gamba).

Recent performances include collaborations with Opéra de Montréal (Parlons Opera – French operatic repertoire; Le Gang à Rambrou – Puccini “Nessun dorma” and Workshop role of René Descartes in La Reine Garçon by J. Biloeau & M. M Bouchard); Tito (La clemenza di Tito, Compagnie baroque Mont-Royal); Monteverdi Vespers (National Arts Centre); Bach Cantatas 7, 133, 174 (Serenata at St. John’s); Vivaldi Dixit Dominus (I Musici Orchestra); Beethoven Choral Fantasy and Bernstein A Quiet Place (Montreal Symphony Orchestra);  David (David et Jonathas) and Paolino (Il matrimonio segreto); Bach Mass in B minor (Ensemble Caprice); Testis (St. Matthew Passion, Montreal Symphony Orchestra); Manasseh (Judith, Pax Christi); Ferrando (Così fan tutte, Opera da Camera); Basilio-Curzio (Le nozze di Figaro, Manitoba Opera); Haydn Missa in tempore belli (Thunder Bay Symphony); Messiah (Aradia Ensemble); Saint-Saëns Oratorio de Noël (Thirteen Strings); Acis (Acis and Galatea, Fondation Arte Musica); Jupiter (Naïs, Britten-Pears Baroque Orchestra); and Giuseppe/Gastone (La Traviata, Opéra de Montréal / Green Mountain Opera Festival).

Mr. Menzies obtained a Doctorate in Music from McGill University in 2010.  He is an alumnus of the Opéra de Montréal’s Atelier lyrique, Tanglewood Music Centre, Banff Centre and the Britten-Pears School.   The recipient of several career grants, including a development grant from the Canada Council for the Arts, David is also in demand as a voice pedagogue and coach with institutions such as McGill University’s Schulich School of Music and Sherbrooke University.


Le ténor montréalais David Menzies est un « interprète puissant » (Ontario Arts Review) du répertoire allant du baroque jusqu’au contemporain. Apprécié autant pour sa musicalité que pour son esprit collaboratif, il a participé à la création de nombreuses œuvres, dont plusieurs canadiennes, entre autres avec le Banff Arts Festival, le Winnipeg New Music Festival, la Société de musique contemporaine du Québec, l’Ensemble Viva Voce, Voces Boreales, et la Pax Christi Chorale. Il est recherché en tant que musicien de chambre, et a enregistré sur les étiquettes Decca, Naxos, Analekta et ATMA et a été diffusé sur les ondes de CBC/Radio Canada.

Les faits saillants de la saison 2022-23 comprennent des représentations d’arias et de scènes d’opéras de C. W. Gluck (Iphigénie en Tauride, Orphée et Euridice, Alceste) avec La Compagnie baroque Mont-Royal; Psaume 95 et Aus Tiefer Noth de Mendelssohn avec les cégeps St-Laurent & Vanier; en collaboration régulière avec le Studio musique ancienne de Montréal, La Chapelle de Québec, le Chœur de chambre de l’orchestra symphonique de Montréal; et en concert avec le Trio Ponté (ténor, théorbe et viole de gambe).

Parmi ses engagements récents, mentionnons Tito (La clémence de Titus, Co. baroque Mont-Royal); Monteverdi (Vêpres, L’orchestre du centre national des arts); Bach Cantates 7, 133, 174 (Sérénade à St-Jean); Vivaldi Dixit Dominus (I Musici); la Fantaisie chorale de Beethoven et A Quiet Place de Bernstein (l’Orchestre symphonique de Montréal); David (David et Jonathas) et Paolino (Le mariage secret, Co. baroque Mont-Royal; Messe en si mineur (Ensemble Caprice); Testis (Passion selon St-Mathieu, l’Orchestre symphonique de Montréal); Manasseh (Judith, Pax Christi); Ferrando (Così fan tutte, Opéra da Camera); Basilio/Curzio (Les noces de Figaro, Manitoba Opera); Haydn Missa in Tempore Belli (Thunder Bay Symphony); le Messie (Aradia Ensemble); Saint-Saëns Oratorio de Noël (Thirteen Strings); Acis (Acis et Galatea, Fondation Arte Musica); Jupiter (Naïs, Britten-Pears Baroque Orchestra); et Giuseppe/Gastone (La Traviata, Opéra de Montréal / Green Mountain Opera Festival).

M. Menzies a obtenu son doctorat de l’Université McGill en 2010. Il est un ancien de l’Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal, du Tanglewood Music Festival, du Banff Centre et de la Britten-Pears School. Il est récipiendaire de plusieurs bourses de carrière, y compris une bourse du Conseil des arts du Canada. David est aussi actif en tant que pédagogue vocal, entre autres à l’École de musique Schulich de l’Université McGill et à l’Université Sherbrooke.